olifant.reismee.nl

Archipelago

Onze laatste dag in Vietnam hebben we de toeristische trekpleister toch maar bezocht: Halong Bay! Onze enthousiaste gids heeft er een zeer leuk uitstapje van gemaakt, hoewel het weer mistig was en de busrit nogal lang. Na een dagje varen tussen de rotsen waren we voldaan.

Hiermee werd Vietnam afgesloten en maakten we ons graag klaar voor onze volgende bestemming: Indonesie! Tijdens onze tussenstop in Kuala Lumpur hebben we de McDonalds ons laten smaken, lekkere geurtjes geprobeerd en veel snoep mogen proeven! Wat waren we blij!

Aangekomen in Bali overviel de warmte ons en hebben we snel vervoer geregeld tot de Rinjani trekking in Lombok. ‘s Morgens om 7 uur vertrokken we, met een goed gevulde maag (pannekoek met banaan) samen met onze gids, Juki en twee dragers Noen en Lim. Zij droegen materiaal (tenten, slaapzakken, bijl, eten) en kookten voor ons.

Dag 1 stegen we 1500 meter. We liepen gelukkig door een mooie groene jungle met zwierende grijze aapjes en smalle slangen. In topvorm dat we zijn, vormde dit uiteraard geen enkel probleem! Eens (vroeg) aangekomen op de slaapplaats, zetten de dragers de tentjes op en gingen hout zoeken waarna ze ons op het vuurtje een lekker chocolademelkje maakten.

Goed vermoeid kropen we onze tent in, maar een goede nachtrust zat er niet in. Harde ondergrond, kille buitentemperaturen en verstopte neusjes (we zijn de koude temperaturen echt niet meer gewoon) hielden ons te veel naar onze goesting wakker. Toch vertrokken we de volgende dag weer vol goede moed aan het zwaarste stuk van de trekking: klimmen tot het rim, met een ongelooflijk uitzicht over het kratermeer, vervolgens afdalen tot dat meer en de deugddoende hot springs. We hadden hier graag langer gebleven maar helaas moesten we terug omhoog, de krater uit en terug afdalen naar het kamp. Het beetje regen dat we kregen maakte het extra spannend.

‘s Avonds droogden we onze kleren aan het vuurtje, of beter: droogden onze gidsen deze voor ons! Wat een luxe! Koken konden ze trouwens ook als de beste, we hebben subliem gegeten en het werd ons steeds netjes en met de glimlach opgediend! Voor we de slaapzak inkropen, duffelden we ons iets warmer in dan de dag ervoor. Zelfs de extra T-shirts werden rond het hoofd gebonden omdat je daar de meeste lichaamswarmte verliest.

De volgende dag was het enkel dalen, dalen, dalen en dit maakte dat we snel terug waren aan het startpunt. We hebben wel even een omweg moeten maken om de politie te ontwijken (blijkbaar is de trekking niet toegestaan rond deze periode). Alledrie vermoeid deden we een heerlijk middagdutje en genoten we van het uitzicht op het balkon!